Матеріали до уроків музичного мистецтва

Традиційні типи уроків

До традиційних типів уроків ми відносимо:
-         урок введення в тему;
-         урок засвоєння нових знань або уроки поглиблення в тему;
-         урок узагальнення та систематизації знань;
-         урок контролю й оцінювання навчальних досягнень.
Кожен тип уроку має свою структуру, яка інваріантна.
Варіюватися, в рамках комбінованого уроку може побудова уроку. Це залежить від цілей, які вчитель планує досягнути в процесі уроку.

У сучасному уроці розрізняються традиційні  етапи:

Етапи уроку
Види діяльності
Вступний етап
-   організаційний момент, повідомлення теми та формулювання цілей;
-   мотивація навчальної діяльності учнів.
Практично-виконавчий етап
-   актуалізація опорних знань;
-   перевірка домашнього завдання;
-   вивчення нового матеріалу;
-   практичне опрацювання засвоєних знань.
Заключний етап
-   підведення підсумків уроку;
-   контроль і оцінка рівня оволодіння новим матеріалом;
-   ознайомлення із структурою домашнього завдання.

В ході ІІ етапу види діяльності можуть змінюватись вчителем, виходячи із цілей та типу уроку, його місця в розділі.
В традиційних типах уроку вчитель планує та комбінує структуру уроку, добирає методи та форми, які будуть сприяти більш ґрунтовному засвоєнню знань і підвищенню зростання навчальних досягнень кожного учня.
Важливим моментом стає застосування вчителем сучасних педагогічних технологій. Розглянемо декілька з них:
Урок в системі проблемного навчання спрямований /за технологією розвивальної освіти/ на активне одержання знань, розвиток дослідницької чи пізнавальної діяльності, залучення дітей до творчості. Обов’язковими компонентами уроку є:
§  ставлення завдань в цікавих формах, створення проблемної ситуації;
§  організація пошукових дій учнів, які працюють над обраною проблемою;
§  спрямування дій на самостійну роботу учнів /пошук гіпотез, джерел інформації, прийняття рішення/.
Урок з технології особистісно-орієнтовного навчання спрямований на визначення життєвого досвіду учнів, їх здібностей, інтересів, формування позитивної мотивації до пізнавальної діяльності й потреби в самопізнанні, саморегуляції, самозахисту.

Обов’язковим для такого уроку є такі етапи:

орієнтація
визначення теми
проектування
організація









реалізація

контроль

корекція

оцінка


Вчитель подає можливі варіанти і способи виконання діяльності, учні обирають спосіб фіксації нового матеріалу та способи виконання завдань на уроці та варіанти домашнього завдання.
Урок у технологіях розвивального навчання спрямований на розвиток усієї сукупності якостей особистості /знань, вмінь, навичок, способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичних сфер).
Хід пізнання йде від учнів, вони спостерігають, порівнюють, групують, класифікують, роблять висновки, виводять закономірності. Відбувається колективний пошук, який керується вчителем. На уроці вчитель створює педагогічні ситуації, в ході яких учень проявляє ініціативу, самостійність. Урок має гнучку структуру, яка є насичена, пізнавально-значущим та проблемним змістом, використовується наочність, диференційні та творчі завдання.
Урок у технологіях інтерактивного навчання спрямований на розвиток спілкування, в ході якого відбувається взаємовплив учнів один на одного. В ході спілкування, діяльності учнів, що стає видом активності, учні розвивають свою особистість.
Обов’язковим для такого уроку є:
-         залучення всіх учнів до роботи;
-         стимулювання до активності в роботі та організація продуктивної роботи в малих групах;
-         підготовленість приміщення та дотримання регламенту використання 1-2 інтерактивних прийомів роботи.



Нетрадиційні типи уроків.

До цих типів уроків можна віднести:
-         уроки-ігри (ділові, рольові, мистецькі);
-         уроки-сценарії (за прикладом ТV-програм);
-         уроки-пошуки (із організацією самостійної роботи учнів).
Наведемо декілька прикладів нестандартних уроків художньої культури.

Уроки-ігри

Урок-кросворд. Цей урок можна присвятити узагальненню та систематизації знань.
Урок складається з таких компонентів:
-         формулювання завдань до кросворду;
-         практичне складання кросвордів;
-         розгадування завдань;
-         визначення ключових слів.
Під час уроку створюється декілька малих груп, які виконують запропоновані вчителем завдання. Завершується урок підведеннями підсумків роботи груп та формулювання загальних підсумків.
Урок-подорож присвячується оцінюванню навчальних досягнень. Клас поділяється на декілька екіпажів, що відправляються в подорож. Станції на яких зупиняються учні співпадають із назвами вивчених тем, на яких діти повинні виконувати завдання:
-         знайти інформацію;
-         добрати приклади;
-         скласти схему, графік;
-         відгадати загадку;
-         виконати практичну роботу.
Підсумок роботи екіпажів, що прибувають в кінцевий пункт подорожі робить журі або вчитель.
Урок-гра «Кубики» ( за В.Д.Шарко)
 Урок сприяє засвоєнню нових знань. В ході уроку учні відгадують завдання, які зашифровано на гранях кубиків /по 6 завдань/. Учні викидають кубик, отримують завдання і виконують його. За кожне завдання учні отримують бали.
Завдання можуть бути:
-         теоретичними;
-         експромтним;
-         ігровими.
Підсумок балів відбувається після виконання всіх 6 завдань. Учні виконують їх в групах (2-3 групи на клас).
Урок-гра «Лото» застосовується для перевірки знань. До уроку виготовляється лото, що складається із клітинок, в яких записані цифри. Картки лото отримують учні й додатково отримують кружечки для закриття клітинок.
Вчитель витягує номер і читає запитання. Учні, в яких є названий номер відповідають на запитання. Якщо відповідь вірна – цифра закривається кружечком, якщо невірна – залишається незакритою. Підрахунок балів учні ведуть в кінці уроку.
Урок-гра «Аукціон»  (за В.Д.Шарко) дозволяє повторити засвоєні знання. На дошці список питань /лотів/, учні знаходять відповіді. Ведучий призначає того, хто веде «продаж». Ведучий називає номер питання, «яке продає» і зачитує його. Учні відповідають, доповнюють, уточнюють та за вірну відповідь отримують «валюту». за невірну відповідь – «грошик».
В кінці уроку підводяться підсумки /валюти/ і визначається «лідер».

Уроки-пошуки
Урок-екскурсія цей урок рекомендується проводити після вивчення теми.
Вчитель говорить про мету, маршрут екскурсії та організує групу асистентів-експериментаторів, кореспондентів-журналістів, супроводжуючих і тих хто відправляється на екскурсію. Далі йде серія міні-повідомлень учнів з маршруту або лекція вчителя з теми, що вивчається (у вигляді екскурсу).
Урок-диспут проводиться при засвоєнні і закріпленні нової теми. Клас поділяється на 2 групи: 1 – побічники ідеї, готують до теми тези, а 2 група – супротивники, готують тези проти.
Дискусію веде вчитель, учні виступають і обговорюють проблему /в рамках вивчаємої теми/.
Урок-прес-конференція.
Цей урок проводиться для узагальнення навчальної інформації. Декілька учнів готуються до проведення прес-конференції, клас задає їм запитання, а журі виставляє бали за відповіді. Учні самостійно готують та обирають запитання до обговорення.
Урок-проект.
Цей урок прочинається з мозкового штурму, в ході якого обговорюються ідеї, пов’язані з проблемою /в межах теми/. Дані вчитель об’єднує учнів в декілька малих груп, які працюють над проблемою, що обговорювалася раніше. Ця проблема є темою проекту. Далі учні визначають структуру проекту і джерела інформації, готують міні-проект. На останньому етапі учні захищають проект. Результатом захисту стає нагородження роз робітників проекту.


Уроки - сценарії

Урок КВК.
Цей урок проводять для перевірки знань.
Етапи уроку:
1.     Розминка. Питання готують учні і задають їх супротивникам або вчитель дає можливість учням вибрати запитання із барабану (лото).
2.     Відгадай. Конкурс капітанів. Капітан мімікою і жестами показує речення або завдання, команда відгадує чи виконує завдання.
3.     Перевірка домашнього завдання – передбачає попереднє визначення тематики та форми презентації або інсценування параграфу підручника чи сценки із фільму, спектаклю.
4.     Виконання індивідуальних завдань на конкретну тему семестру.
Урок «Брейн-ринг»
Урок повторення, узагальнення матеріалу.
Клас поділяється на 4 групи, в яких обирають ведучого, хронометриста. Команди відповідають на запитання вчителя, коли команда не дає правильної відповіді, то його виставляють для інших команд або для болільників, поки не знаходять правильної відповіді.
Урок «Що, де, коли?»
Урок проводиться наприкінці року. Обирається команда гравців /може виступати і команда вчителів, що буде грати проти команди учнів/. За декілька тижнів оголошується конкурс на краще запитання.
Далі питання вибираються до конкурсу, нумеруються та виставляються для обговорення. Гра проводиться за правилами телегри.


Немає коментарів:

Дописати коментар